30.10.12

Tartine Bakery - San Franciscos bedste brød

Må dele en af mine bedste morgenmadsoplevelser med jer. Glem alt om brunch og den sære blanding af melon, røræg og færdigproducerede minipandekager. Det er her er morgenmad som jeg kan lide det: brød og kaffe fremtryllet med kærlighed og brændeknuder. Jeg taler om Tartine Bakery i San Francisco.



Det er desværre ikke mig der har fundet det skønne bageri i bydelen Mission. Det har Claus Meyer selvfølgelig. Kokken Kille Enna har skrevet forordet til den virkelig flotte bagebog:  Det gode brød - Opskrifter fra Tartine Bakery, som blev oversat og udgivet på Lindhardt & Ringhof sidste år. Så jeg er på ingen måde first mover her. Jeg vil bare gerne sprede det gode brødbudskab.Det er 2 måneder siden jeg indtog min morgenmad der, og jeg kan stadig ikke glemme det.

Chad Robertson er ejeren bag Tartine Bakery. Han har bagt i over 20 år, og kender derfor alt til krumme, tekstur og sejhed. Han fyrer med brænde og bager sine brød sidst på eftermiddagen, så køen foran Tartine Bakery starter ikke morgenen, men om eftermiddagen. Altså brødkøen. Der er selvfølgelig også kø i morgentimerne, hvor lokale såsom turister gerne venter 30-45 minutter på at sætte tænderne i gigantiske smørcroissanter og skåle med kaffe, som det serveres i Frankrig.





Mad er blevet lige så gyldigt et rejsemål for turister, som museer og shopping. Det gælder for mig og flere af mine venner, som hellere end gerne indlægger et stop for liige at smage den vin eller teste den restaurant, som har været på spiselisten det sidste år. Dette gjaldt også for stoppet i Mission, hvor jeg med barnlige glæde satte tænderne i et stykke brød. Og det smagte skønt. Var knasende, sejlt, velduftende og lige som det skulle være. Kombineret med kaffen, var jeg mæt og glad resten af dagen, men jeg drømmer dog stadig om kagerne i vinduet, som der desværre ikke var plads til i min mave...

Skal du til San Francisco er Tartine Bakery helt klart et madstop værd. Området Mission, hvor bageriet ligger, er super hyggeligt og rummer iøvrigt flere skønne restauranter og barer. Dem skal jeg nok fortælle om en anden gang. Er økonomien ikke lige til flybillet og hotel, så kan jeg varmt anbefale brødbogen: Det gode brød - Opskrifter fra Tartine Bakery som et alternativ. Her er også opskrifter på skønne frokostretter og kager som serveres på Bar Tartine der ligger lige ved bageriet.

Tartine Bakery & Cafe
600 Guerreo Street
San Francisco CA 94110
http://www.tartinebakery.com/

Brødbogen: http://lindhardtogringhof.dk/Titler.aspx?c=Item&category=4945&item=29452

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start