28.10.12

Stegt kylling med perlebyg og citron

Som lovet kastede jeg mig denne weekend over at lave en kyllling med perleby fra min nyeste kogebogsindkøb: Hverdagsmad fra River Cottage. Umiddelbart ikke min nye favoritret. Dette skal ikke være Hugh & Co. til last - jeg må blot konstatere, at jeg faktisk ikke bryder mig om retter med friskrevet eller hakket citronskal. Citronsaft, ja tak. Citronskal, nej tak.

Det der gør sagen lidt fjollet er, at jeg faktisk godt vidste det i forvejen. Jeg havde bare ikke tænkt så konkret over det. Personligt har jeg svært ved brugen af citronskal i varme retter, da jeg synes det ofte overdøver de andre smagsnuancer. Som del af en dessert har jeg slet ikke samme forbehold, da citronen ofte bruges i afkølede kager eller kolde desserter, hvor det er meningen at det skal være den dominerende smag.



Grundidéen i retten er ellers god nok: fyld en kylling med perlebyg der er proppet med krydderier, citron, dadler og frisk persille. Tricket er at perlebyggen steger/koger helt færdig i kyllingen og derfor serveres som fars på samme måde som det bruges ved Thanksgiving middagen i USA. Jeg vil på ingen måde afvise, at lave retten igen. Jeg vil blot fjerne citronen fra listen af ingredienser, og istedet spice det op med mere hvidløg og måske en smule chili.

Her får du dog retten som Hugh & Co. oprindeligt har tænkt den. Så kan du selv tage stilling til  hvorvidt du er en citronskalsfan eller ej. Du er dog blevet advaret!

Ingredienser:
1 kylling
1 tsk spidskommenfrø
1/2 kommenfrø
1 løg
1 fed hvidløg
150 gr. perlebyg
5 dl. kyllingefond
8 dadler eller tørrede abrikoser
1 citron - både skal og saft
1 håndfuld valnødder (valgfrit)
Salt og peber
Smør til kyllingen.

Sådan gør du:
Tænd for ovnen -  200 grader varmluft. Rist kommenfrø og spidskommenfrø på en pande uden fedtstof ved svag varme. Når krydderierne begynder at afgive duft, smides de i morteren og moses til pulver. Varm en gryde med olie og hak løg og hvidløg fint. Lad det stege et par minutter ved svag varmen. Tilføj krydderierne og perlebyggen til gryden og rør godt rundt, så alle ingredienserne blandes godt. Tilføj 5 dl. kyllingefond og lad indholdet simre ved lav varme uden låg på i cirka 20-25 minutter. Herefter vil næsten al kyllingefonden være opsuget af perlebyggen, som dog stadig skal stadig have bid. Når perlebyggen er færdig tilføjes de hakkede dadler (jeg valgte dadler fremfor abrikoser, da jeg bedst kan lide det), den hakkede persille og den hakkede citronskal, samt saften fra citronen. Smag til med salt og peber.





Skyl kyllingen indenvendig, så eventuelle blodrester forsvinder og placer den i ildfast fad. Bøj kyllingslår ud til siderne. Ifølge Hugh er det et godt trick, der sikrer møre kyllingelår. Fyld det indre af kyllingen med cirka halvdelen af perlebyggen. Jeg vil dog mene, at hele portionen af perlebyggen, sagtens kan være i kyllingen. Gnid kyllingen ind i et gavmildt lag af smør og sæt et stykke staniol over den. Tilføj et halvt glas med lunkent vand i det ildfaste fad. Smid kyllingen i ovnen. Efter 30 minutter fjernes staniolen og væden fra fadet, pøses over kyllingen med en ske. Det sikrer en flot farve på skindet. Giv kyllingen 15-25 minutter til - alt efter størrelsen.




Når kyllingen er færdigstegt har den godt af at hvile 5-10 minutter under staniol på køkkenbordet. Lav imens en grøn salat til med en enkel olie/eddike dressing. Tag fyldet ud af kyllingen og parter den.

Velbekomme!

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Klokken 28. oktober 2012 kl. 21.02 , Blogger A + K = ♥ sagde ...

Uhm, jeg synes det ser lækkert ud - men jeg er også en haj efter citron!

- Anne

 
Klokken 4. november 2012 kl. 18.53 , Blogger Miss Child sagde ...

Kære Anne

Tak for komplimentet - det trængte jeg vist til! Det er så frustrerende at bruge timer i køkkenet og derefter stå med en tallerken mad, som ikke blev som forestillet. Men så er jeg blevet det klogere! Og som en citronhaj, må du endelig kaste dig over retten!

God søndag - KH Miss Child

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start