4.6.12

Den hjemmebagte hindbærsnitte

Greb Kitchenaid og kageske i lørdags og bagte som lovet her på bloggen min første portion hindbærsnitter. Og med fare for at være en anelse høj i hatten, så er de de det bedste hindbærsnitter jeg nogensinde har smagt. Og de var tilmed nemme at bage.



Ingredienser: 
125 gr. smør
200 gr. hvedemel
80 gr. sukker
75 gr. blendede mandler
1 æggeblomme
En smule vand
1 glas hindbærmarmelade
Glasur til pynt

Sådan gør du:
Afmål melet og smulder smørret i melet. Tilsætter sukker og det blendede mandelmel. (Mandelmelet laver du selv ved at blende mandlerne i en stavblender til det er helt fint og ud de mindste klumper). Tilføj æggeblommen og kør det hele på Kitchenaiden. Hvis dejen ser lidt for tør og usammenhængende ud, kan du tilføje 1 til 2 spsk. vand.






Når dejen er rørt sammen sættes den i køleskabet i 30 minutter. Jeg vil gerne lige tilføje, at jeg samlede dejen ved håndkraft tilsidst. Den ville ikke samle sig i røremaskinen, så et par håndtryk gjorde udfaldet!

Efter ophold i køleskabet tages dejen ud og deles i to. Begge klumper rulles ud i to aflange firkanter. Den ene placeres på et stykke bagepapir, hvor det dækkes med et indholdet af et glas hindbærmarmelade. Og ja, du kan roligt bruge det meste af et glas. Jeg holdt lidt igen med mængden af marmelade, hvilket gjorde det endelig resultat lidt for hindbærfattigt efter min smag.





Fordel marmeladen godt, men lad kanterne være frie. Når marmeladen er ligelidt fordelt lægger du den anden plade ovenpå og lukker kanterne med fingrerne hele vejen rundt. Den store snitte skal bages i oven i cirka 20 minutter ved 200 grader.

Færdigbagt og afkølet kan kæmpesnitten beklædes med glasur og kanterne kan skæres til. Afslutningsvis skæres kæmpesnitten i mindre stykker, som kan nydes morgen, middag og aften efter behov og fortjeneste.

Velbekomme!

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Klokken 4. juni 2012 kl. 14.43 , Blogger jjj sagde ...

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at prøve at bage sådan nogle selv.
Dem som bageren laver er bare nedtur, synes jeg...

Hvis kagen er så god og det er den bedste du har smagt - ja så fuck janteloven.

En dag vil jeg selv bage hindbærsnitter....

 
Klokken 6. juni 2012 kl. 13.48 , Blogger Miss Child sagde ...

Kære KunstnerKram

Giv dig endelig i kast med denne opskrift når du har tid. Jeg har netop sat tænderne i den sidste af snitterne og den smager stadig friskt og godt. Noget helt andet end 7/eleven og de fleste bagerbutikkers version. Og ja, engang imellem må vi altså smide den Jantelov over bord...

God bagning!

KH Miss Child

 
Klokken 7. juni 2012 kl. 12.55 , Blogger jjj sagde ...

Fuck janteloven, hvis vi er gode så er vi gode og hvor kommer den egentlig fra. Det må jeg finde ud af og skrive et indlæg om. Haha.

Jeg har gent din opskrift, som en af dem jeg gerne vil afprøve. Men i dag vil jeg bage brød til når min kæreste kommer hjem.

Det hjemmelavede er tit det bedste. Jeg skriver når jeg har bagt snitten....

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start