13.5.12

Salatdressingens mester

Jeg har slet ikke fortalt om min far, og om hvor dygtig han er, til at skabe smukke og velsmagende salater og stege bøffer. Sidstnævnte er hvad jeg kalder en klassisk "far egenskab", hvorimod førstnævnte er køkkenkunst jeg ikke har mødt hos mange mænd og derfor altid roser ham for. Og det er altid en meget velkommen invitation, når min far indkalder til bøf og rødvin og salat.



To af hans køkkenhemmeligheder har jeg fået lov til at røbe her: farver og smag. Det skal syne godt og det skal smage godt. Dertil kommer den rette mængde knas i form af rå blomkål, gulerødder eller peberfrugter. Hans salatdressing er altid proppet med friskpresset hvidløg, sennep, honning og chili. Dertil citron, olivenolie og en smule vand til at tynde konsistensen med, hvis dressingen bliver for tyk.

Smag er at turde
Hans største køkkenhemmelighed er faktisk det, at han tør kaste sig ud i hvert et hjørne af smagspaletten når det kommer til dressinger. Min far rister krydderi, maser dem i morteren og er ikke bange for at bruge korriander sammen med rosa peber eller frisk ingefær. Dertil kommer mængden af dressing til salaten. 1. dl. olivenolien er udgangspunktet for to personer, 2. dl. til fire personer og så fremdeles. Hvis det skal smage, så skal der være nok af det.



Ingen adgang til opskrift
Ligeså gavmild min far er med smag, rødvin og middagsinvitationer, ligeså nærrig er han, når det kommer til opskrifterne på hans salatdressinger. Hver gang jeg spørger er svaret det samme: "tag lidt af det, lidt af noget andet og husk at smag til. Brug ikke for meget hvidløg!", imens han smiler smørret. Typisk for min far, så lever han efter reglen, at læring kommer af selv at prøve. Og jeg kan kun give ham ret.

Så hvis du, ligesom jeg i min fars selskab, sidder og håber på en opskrift, så må jeg desværre skuffe dig. For jeg har ikke en. Jeg prøver mig stadig frem og håber på, at en af mine kombinationer rammer bare en note af hans. Forhåbentlig finder jeg min helt egen opskrift en dag og måske giver jeg min opskrift videre en dag - måske ikke.




Sæt igang og smag dig frem
Tanken med dette indlæg var egentlig mest for at præsentere min far, hans blik for flotte farver og smag for smag. Forhåbentlig sender det dig i køkkenet med lysten til at lave din egen salatdressing. Prøv dig frem, vær ikke nærig med olivenoliven og husk, at honningen er din ven, hvis din dressing er blevet for bitter!

(Og skulle du få lyst til at dele din kreation her, så er du mere end velkommen. Det vil glæde både mig og min far).

God fornøjelse!




Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start