24.4.12

Hjemmelavet pesto

Hjemmelavet pesto er ikke en billig spise, men hold op hvor smager det bare godt! Det er ufortyndet kærlighed til mine smagsløg, og kan aldrig sammenlignes med den færdiglavede pesto, som kan købes i madbutikkerne. Uanset mærke.



Forelskede mig i går i en stor potte basillikum, og så var udgangspunktet for aftensmaden lagt: noget med grøn pesto. Løsningen blev kogte nye kartofler med rå blomkål vendt i pesto med hakkede mandler på toppen. Dertil et stegt kyllingebryst, som var meget gavmildt indpakket i serranoskinke.

Sådan gør du - hjemmelavet pesto:

4 spsk. ristede pinjekerner
1 bundt bassilikum (almindelig størrelse)
3 fed hvidløg
100. gr. revet parmasan
1. dl. olivenolie
salt

Rist pinjekernerne over svag varme (de må ikke blive brændte) og smid dem i en håndblender sammen med den plukkede basillikum, hvidløg, salt og parmasan. Mos det hele sammen og tilsæt derefter olivenolien lidt efter lidt. Personligt kan jeg gode lide min pesto i smule grov i tekstturen, så jeg lader den aldrig blive rørt for længe.

Sådan gør du - salat og kylling:

Skyl og kog kartoflerne og sæt dem over. Skyl blomkålshovedet og skær det i tynde skiver.Når kartoflerne er kogte og kolde, skal de skæres i mundrette bidder og derefter vendes i en skål sammen med blomkålen og pestoen. OBS: Vær opmærksom på, at kartoflerne endelige ikke må få for meget. De er kedelige uden bid. Smid det hele i en dekorativ skål og pynt med hakkede mandler. Hvis du har kapers i køleskabet, så kan du også drysses en håndfuld på toppen. (Jeg havde desværre ikke nogle...)



Steg to kylllingebryster indpakket i serranoskinke ved svag varme i en smule smør og olivenolie og drys dem godt med salt og peber.

Server straks - velbekomme!

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start