15.2.12

Fantastisk mad på Ricemarket

Som udgangspunkt er dette blogindslag helt forkert skruet sammen, fordi jeg ikke har et eneste billede at vise, fordi jeg glemte mit kamera. Ikke engang et visitkort eller et billede af min Dankortbon der fortæller, at jeg virkelig befandt mig på restauranten. Men jeg bliver nødt til at skrive dette indslag nu, billeder eller ej, fordi jeg simpelthen er så imponeret!

Spiste middag på Ricemarket igår - anden gang på tre uger - og maden var intet mindre en fantastisk. Det var den også første gang, men eftersom at de formåede at holde standarden ved andet besøg, er jeg virkelig overbevist om deres kunnen i et køkken. Deres mad skabte vaskeægte madglæde. Der var knas, sødme, styrke, fylde og sprødhed så enhver anden asiatisk restaurant godt kunne pakke sammen.

2 gange 3 retter
Vi var tre veninder der først delte tre foretter: forårsruller med sød chilisauce, satayspyd med peanutdip og en servering Dim Sum. Rullerne var sprøde, spiddene tilpas kryderet og Dim Sum var blødt og varmt, som de skal være.

Den gode start blev efterfulgt af tre hovedretter: havtaske i wok med tør gul karry og hvide nudler, nudler stegt med tamarin og rejer og oksekød i østersauce med grøntsager, chili og jasminris. Her var der så meget smæk på smagsnuancerne, at vi blev ved med at spise, selvom vi ikke kunne klemme så meget som et riskorn mere ned. Især oksekøddet i østersauce, som nogle sted kan være en halvkedelig affære, var proppet med hvidløg og masser af stærk, velgørende chili. Altsammen toppet med skøn, frisk korriander.

Asiatisk mad i særklasse
Nu skal det selvfølgelig også lige siges, at jeg er stor fan af det asiatiske køkken og vælger ofte denne type restaurant, hvis jeg kan komme til det. Men netop derfor har jeg også været København og omegn rundt og føler, at jeg har et ganske godt sammenligningsgrundlag for jeg har spist mig gennem den ene portion nudler og grøn karry efter den anden. Ricemarket er i særklasse.

Hvis jeg endelig skal komme med et lille minus, så selve indretningen af restauranten noget tætpækket og flere af bordene er placeret noget uheldigt lige ved indgangsdøren. Dertil virker borde og stole noget vakkelvorne og vipper ved selv den mindste berøring. Men kan du lide at indtage din mad liggende er der mulighed for det bagerst i restauranten, hvor der er indrettet private bokse - meget fancy.

Snarligt gensyn
Jeg kan næsten ikke vente til mit næste besøg og må nu tage stilling til, om formel B må vente lidt så jeg lige kan gøre februar og marts lidt nemmere at komme igennem, ved at tygge mig igennem Ricemarkets menukort. Jeg kunne selvfølgelig også nøjes med at købe Henrik Ydes kogebog: Opskrifter fra Ricemarket og prøve at gøre dem kunsten efter?

Ricemarket
Hausergade 38 ved Kultorvet
1360 København K
http://ricemarket.dk/

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start