27.1.12

formel B - en drøm der gik i opfyldelse

Fik i onsdags en overraskelse af de helt store: surprisemiddag på formel B. Restauranten for enden af Vesterbrogade har i mange år været på listen af ønskemiddage og pludselig sad jeg der. Glad, spændt og med en anelse røde kinder. Kunne de mange års fantasimiddage leve op til den ægte vare?

Starstruck
Ja, det kunne det og lidt til. Lagde ud med en lille smagsstarter som var løg, agurk og lidt pynt. Må ærligt indrømme at jeg ikke kommer den nærmere. Hørte faktisk ikke rigtig efter hvad den meget søde tjener forklarede. Var helt optaget af vinkælderen under gulvet, de flotte lamper, at stellet var Royal Copenhagen og at jeg rent faktisk sad på formel B. Starstruck - ja, det kan man roligt sige.


Saltet torsk
Ved første servering var jeg kommet mig og var klar til både at høre efter og spise. Jeg lagde ud med saltet torsk med lun branade, estragonolie, syrnet fløde og tørrede oliven. Det smagte dejligt og fløden var fed og god. Sammenlignet med hvad der fulgte efter var denne ret dog den svageste. Men uden tvivl en god start.



Lun æggeblomme
Anden ret blev for mit vedkommende lun æggeblomme med sort trøffel, jordskok og sortfodsskinke. Uhmmm. Kan stadig smage og fornemme æggeblommen på min tunge sammen med den perfekt afstemte trøffelsmag, som ikke tog smagsløgene for sig selv, men istedet rundede mundfulden perfekt af. Æggeblomme er efter min mening det ultimative umami. Og det er både som blodkogt æg derhjemme eller på en restaurant som formel B.



Glaserede kalvebrisler
Tredje ret tog hele stikket hjem: glaserede kalvebrisler med saltbagte rødbeder, sprøde æbler og sauce med Johan Bülow lakrids. Har aldrig troet at lakrids kunne smage så godt. Brislerne var perfekt tilberedt og stod konsistensmæssigt flot sammen med den dominerende lakrids.


  
Der er ingen vej udenom: 5 store stjerner fra mig til formel B. Går straks igang med at spare op til næste besøg, hvor den står på fem retter og kaffe. Og jeg lover at høre efter ALT hvad I fortæller mig. Kan næsten ikke vente...

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start