18.1.12

La Boqueria - den rigtige torvehal

Har lige tilbragt et par skønne dage i Barcelona hvor omdrejningspunktet var mad, mad og atter mad. (Barcelona er årsagen til mit fravær på bloggen for når jeg holder ferie, så holder jeg helt fri.) Men det betyder ikke at maden har fyldt mindre. Tværtimod. For vi har tygget, duftet, set, smagt, diskuteret og blevet inspireret, imens vin og kaffe har fundet sig til rette i glas og mund.



Barcelona er nemlig mad. De små spisesteder er at finde på hver en gade, gyde og plads. Nogle gange kan du sidde og andre gange må du stå. Men du gør det gerne for råvarerne er friske og sprøde, smagen himmelsk og prisen er, i forhold til dansk standard, så rørende billig, at du simpelthen bliver nødt til at spise frokost to gange på en dag. Og måske endda også klemme en lille snack ned sammen med et glas boblende cava, inden dit bord til aftensmåltidet ved 23-tiden er blevet ledigt...

Både byens restauranter og indbyggere køber ind i La Boqueria. For ethvert madøre svarer denne torvehal til den jordiske udgave af himmerige. En forsmag på hvad der venter, når vi engang lukkes ind i de evige madhaller. For her kan du købe alt, smage alt og drømme om alle de retter, du kan kombinere på kryds og tværs af boderne. Enhver disk og hylde er proppet med varer, som alle er placeret ud fra en underliggende skjult æstetik, der skaber orden og ro i alle farverne og formerne. Ikke en pose, fisk eller aubergine stikker udenfor eller vender forkert.   



Der er dog ingen grundt til at fortvivle, hvis du ikke har et køkken ved hånden i det spanske. I La Boqueria kan du nemlig slå dig ned ved en disk og spise de tapas, som de garvede madfolk i deres små boder fremtryller dagen lang. Snup en østers, drik et glas vin og en portion friterede ansjoser. Eller hvad med et stykke brød med et vagtel spejlæg og et stegt stykke chorizopølse med en cafe con leche on the side? Sidstnævnte delte min madmand og jeg under store jubelråb. Meget enkelt og virkeligt godt.



Personligt er jeg glad for, at København har fået sit madtempel i Torvehallerne og jeg slår ofte vejen forbi for at købe et par velsmagende sager til et ostebord eller en gryderet for at støtte den gode sag. Men lad være med at tro at det er i nærheden af La Boqueria, for hold op hvor er der lang vej til Barelona.

Væggene og den lille plads mellem de to danske haller kan godt bruges, men resten må for min skyld gerne tænkes om. Flere råvarer til en lidt billigere penge. Glæder mig til Torvehallerne version 2.0. Imens vil jeg tænke tilbage til La Boqueria og lade mundevandet flyde...

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start