27.12.11

Gullash

Har endelig taget mig sammen til at lave noget mad. Valgte dog, for ikke at overanstrenge mig selv, at lave en gryderet. Er altså stor fan af mad der kan passe sig selv og valget faldt derfor på en stor portion gullash.

Det er mit første forsøg ud i retten og jeg er ganske tilfreds med resultatet. Smagen er fyldig med den rette tyngde af tomat, kødet mørt og sellerien har stadig en anelse bid, selvom den har boblet med i gryden et par timer. Har på anbefaling af min madkompetente veninde tilføjet kartofler, for at få gullashen til at strække længere og mætte mere. (Julen er en dyr tid!)

PS: Glæder mig allerede til at spise næste portion i morgen, hvor jeg ved, at den vil smage endnu bedre, idet smagen nu har haft tid til at sætte sig.




Sådan gør du: (4. personer)
Skær 500 gr. oksebov i mundrette stykker. (Du kan også købe det kød som er benævnt Gullashkød i de fleste frysemontre). Skær 2 store løg, 3-4 fed hvidløg, 1 gulerod, 2 stilke selleri og 2 røde pebre ud i tern og stil det til side.

En base af fedt
Opvarm en suppegryde og smid et par skiver bacon i gryden eller det fedt der eventuelt måtte være tilovers fra okseboven efter at du har skåret den i de mundrette stykker. Lad fedtet blive frigivet og når du mener at der ikke kan presses mere ud af hverken fedt eller bacon så tag det op. Hvis du bruger bacon kan du gemme det og komme det i gullashen senere. Hvis du bruger fedtstykkerne fra okseboven, så skal du blot smide dem i skraldespanden. De har nu gjort deres pligt.

Tilføj en sjat olie i gryden og sauter alle de hakkede grøntsager i fedt/olien over svag varme. Når de er blevet gyldne tages grøntsagterne op igen og stilles til side.

Massere af krydderier
Kom en ekstra sjat olie i gryden og skru op for varmen igen. Nu skal kødet brunes. Når kødet har taget farve skal krydderierne tilføjes. Smid 2 spsk. sød paprika, 1 tsk. stærk rosenpaprika, 2 tsk. knuste kommensfrø og 1 tsk. knust spidskommen i gryden sammen med et laurbærblad og massere af salt og peber. Tilføj 6 dl. vand og bring det hele i kog. Når det koger skal du skrue ned igen og lade det hele simre under låg i ca. 1 times tid.

Efter 1 times tid skal du tilføje flåede tomater. Jeg kan godt lide at retten har en gennemtrængende smag af tomat, så jeg valgte at bruge 3 dåser. Du kan bruge flere eller færre alt efter hvad du selv synes. Bring gullashen i kog igen og skru derefter ned på simreniveau igen. Smag til med salt og peber. Jeg tilføjede her Tabasco, idet jeg også godt kan lide en vis varme og styrke i min mad. Små tørrede chilier kan også bruges - alt efter smag og behag.

Tilføj kartofler skåret i tern i gullashen cirka 20 minutter inden servering og lad dem koge med. Hvis du valgte at fremtrylle fedt til stegning ved hjælp af bacon, kan du tilføje baconen til gullashen her. Server med en klat cremefraiche på toppen og brød til.

Velbekomme!

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start