14.12.11

I den søde juletid...

Jeg er af uvisse årsager ikke så begejstret for chokoladekage. Er tosset med chokolade i stort set alle andre former end den klassike chokoladekage bestående af mel, æg og kakaopulver.

Derfor blev jeg både overrasket og glad, da jeg alligevel kastede mig over at bage en fornylig. Årsagen var da også, at jeg fandt en version i Cecillie Sofie Svensson skønne dessertbog: Sødt, sådan! hvor melet er udskiftet med hasselnødder. Afslutningsvis bliver hele kagen dækket af en syndig chokoladefrosting, som hovedsageligt består af Nutella. What's not to like?



Sådan gør du:
Blend 300 gr. hasselnødder og sæt det tilside. Smelt 200 gr. mørk chokolade i vandbad og sæt den tilside. Rør 200 gr. smør, 11/2 dl. sukker og 2 tsk. vaniljesukker sammen. Tilsæt 5 æggerblommer til blandingen og gem hviderne. Vend herefter chokoladen, 2 spsk kakao og de 300 gr. hasselnøddemel i.

Tag en røreskål og pisk de 5 hvider med et drys salt. Hviderne skal blive helt stive. Vend herefter hviderne i chokolademassen lidt af gangen. Hæld hele massen i  en smurt springform og bag kagen i ovnen ved 175 grader i ca. 30 minutter. Når kagen er færdigbagt skal du lade den køle helt af, før du lægger nutellafrostingen på.

For at yde Sødt, sådan! retfærdighed vil jeg ikke fortælle hvordan du laver frostingen her, men opfordre dig til selv at finde den i dessertbogen. Bogen er virkelig fin og vil være en oplagt julegave til enhver slikmund.

Velbekomme!

Cecillie Sofie Svensson: Sødt, sådan! Politikens Forlag. Pris: 249,95.
Køb den her: http://www.arnoldbusck.dk/varekatalog/boeger/mad-og-vin/kogeboeger/cecilie-svensson-mundgodt-indbundet-9788756799799/

PS: Kagen bliver ekstra julefin når den pyntes med granatæbler, som vist på billedet.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start