31.1.12

Den virkelig gode chokoladekage

Forkælede i weekenden et vennepar med bøf bearnaise, fritter og chokoladekage med vaniljeis til dessert. Det er sidstnævnte som jeg gerne vil dele med jer. Mindes at jeg engang skrev noget om, at jeg ikke var så vild med chokoladekage. Det holder jeg nu stadig fast i, men jeg har fundet ud af hvad der er det springende punkt mellem dem jeg godt kan lide, og dem jeg faktisk ikke har lyst til at spise. Melet. Jo mindre mel, jo bedre. Det betyder nemlig at de bliver tunge, lidt klistrede og det modsatte af tørre.



Har formået at lave endnu en drøm af en chokoladekage fra "Sødt, sådan!" og ligesom den forrige er denne stort set uden mel. Omkring 100 gr. skal der i - resten udgøres af god mørk chokolade, æg og brun farin. Skejede ekstra ud og flottede mig med en plade Dark Madagascar 75% chokolade fra Summerbird. Bare det at have en legitim årsag til at gå ind i butikken, nyde duften og kreationerne og nuppe en chokoaldeovertrukket mandel imens man venter, er de ekstra 30 kroner værd.

Ingredienser:
200 gr. chokolade
250 gr. smør
375 gr. brun farin
1 vaniljestang
2 æg
125 gr. hvedemel
3 spsk kakao
1 spsk. natron eller bagepulver
2 dl. kogende vand
En smule salt

Sådan gør du:
Smelt chokoladen i vandbad og stil det derefter til afkøling. Smid smør, farin og kornene fra vaniljestangen i KitchenAiden og rør rundt. Tilsæt de to æg - et af gangen. Tilføj den smeltede chokolade under langsom omrørning. Bland i en separat skål kakao, mel, salt og natron sammen. Tilføj nu denne blanding sammen med det kogende vand i skålen i KitchenAiden. Gør det skiftevis, så du undgår at dejen bliver for vandet eller for tør. Rør til dejen er blank og fin. Den skal være lind. Smør en aflang form og hæld dejen i. Bag kagen ved 190 grader i 30 minutter og skru derefter ned til ca. 160 grader i efterfølgende 15 minutter.

OBS: Er blevet gjort opmærksom på, at min ovn altid formår, at danne en lidt hård bageskorpe på mit bagværk. Jeg er derfor nødsaget til altid at sætte temperaturen en anelse lavere end der står i opskirfterne. Varmegraderne er her anført som Cecilie Sofie Svenssons bog - jeg bagte den lidt lavere.

Og som altid vil jeg opfordre dig til at købe hendes bog, hvis du ikke allerede har gjort det. Den er virkelig god! "Sødt, sådan! 100 uimodståelige opskrifter på nemme kager og desserter". Af Cecilie Sofie Svensson. Politikens Forlag. 

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start