5.10.11

Kogebogen over dem alle

London var mad både i teori og praksis. Der blev spist mad og der blev læst om mad. Turen havde for mit vedkommende også en indkøbsmission i kogekunstens navn. For i London kunne jeg nemlig købe Julia Childs mesterværk: "Mastering the art of French Cooking vol. one and two". Et tobinds værk, som ingen boglader i København, så meget som overvejer, at have på lager.




På nogle punkter er det forståeligt nok. Kogebogen er ikke udkommet på dansk, de 1409 sider er uden et eneste foto og med en første udgivelse i 1963, så lugter den umiddelbart ikke af en kioskbasker. MEN - med det stigende fokus på madmarkeder, madprogrammer og madkonkurrencer, så kan jeg ikke forstå, at de danske boglader ikke tænker lidt længere end til "Kogebog for fattigrøve" og giver plads til kogebogen på hylderne.

En ny pædagogisk tilgang
For Julia Childs bog er et mesterværk. Julia Child var en meget høj og madglad amerikansk kvinde, som blev gift med sin kollega Paul, der arbejde for det amerikanske udenrigsministerium. Sammen var de i en årrække udstationeret i Frankrig, hvor Julia - tro med kvindens rolle i 1950'erne - gik hjemme og holdt hus, imens Paul arbejdede. Julia brugte dog ikke tiden på at drikke kaffe og arrangere blomsterbuketter. Hun lavede mad.




Julia Child var en pioner inden for fransk madlavning. Hun formåede gennem "Mastering the art of French Cooking", at formidle det franske køkken til det intetanende amerikanske marked. Kogebøger, og især de franske, gav ikke forklaringer på tekniske greb og oplyste ikke mål og mængder på ingredienser. Stegetid, bagetid og frysetid var ofte også udeladt og de amerikanske kvinder blev derfor ladt i en knibe i køkkenet med hensyn til fransk madlavning.

Kendt tv kok
Alt det lavede Julia Child om på. Hun fortæller i bogen, hvordan teknikker udføres og hvordan kogetider og mængder skal angribes Kogebogen blev med tiden så succesfuld, at Julia Child fik sit eget tv program, hvor hun på sin egen skønne facon kastede rundt med omeletter og udbenede kyllinger. Sidstnævnte fik iøvrigt en del opmærksomhed i filmen "Julia & Julie".




Blog opkaldt efter Julia
Personligt kan jeg slet ikke stå for hende og du har måske regnet ud nu,, at denne blog er navngivet i hendes ære. Derfor var der heller ikke nogen tvivl om, at kogebogen skulle med hjem, selvom den pressede min håndbaggage til det yderste. Og ja, jeg kommer til at læse den med en ordbog indenfor rækkevidde for at være helt sikker på, at Julias ord går rigtigt ind. Men jeg glæder mig til at sætte lørdage af henover efteråret for at prøve at gøre hende kunsten efter. Hvem ved - forhåbentlig lærer jeg, at lave den perfekte beurre blanc?

Forsættelse følger!

PS: Du kan købe tobindsværket på Amazon, men jeg vil selvfølgelig altid opfordre til en smuttur til London!

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start