21.10.11

And er det nye kylling, del 1

Har lige tilbragt et par dejlige dage i sommerhus, hvor jeg stort set ikke lavede andet end at lave mad og spise mad. Derudover kom jeg i nærkontakt med min første and. Har aldrig tidligere lavet en ret med and og gik derfor hele vejen og lavede tre retter, nu vi var igang. Første del kommer her.



Min madbuddy og jeg besluttede i supermarkedet at købe en hel and, efter at vi aftenen forinden havde set Hugh Fearnly-Whittingstall i programmet "River Cottage" kæmpe for bedre levevilkår for høns. Vi rationaliserede os frem til at en hel and, der ifølge emballagen, havde levet sit liv i det fri, var et skridt i den rigtige retning. Det viste sig også, at bryststykkerne fra en hel and er meget større og meget lækkere i kødet end 2 stk. frysebryster. Det koster lidt mere, men samvittigheden, da vi begyndte at svinge køkkenknivene, var helt i top.

And på bordet

Med en hel and på køkkenbordet var der ikke andet at gøre, end at kaste sig ud i det. At partere en and var selvsagt også et helt nyt område for mig, men jeg synes at resultatet blev ganske hæderligt.




Først røg lår og vinger af og derefter skar jeg nænsomt rundt om bryststykkerne for at få det hele med. Skroget kom i en stor suppegryde og fik lov til at stå dækket i vand og simre med en suppevisk - efter at den var stegt af med en ordentlig klat smør, så al smagen kom med til andefonden.

Marinerede andebryster med æbler, gulerødder og grøn salat

Dagens ret kom til at dreje sig om bryststykkerne. Begge stykker skar jeg ud i 1 cm tykke skiver og placerede dem i en pose med en marinade, som min madbuddy havde sat sammen i mellemtiden. Den bestod af: soya, sesamolie, hvidløg, balsamico, revet ingefær, appelsinsaft, sherry og salt og peber. Og gerne rigeligt med ingefær. Posen med det marinerede kød blev derefter sat i køleskabet, hvor det stod i 6 timer.



Da middagen nærmede sig røg vi i køkkenet igen for at lave det sidste til aftenens måltid. Grøn salat blev skyllet og tørret og en sennepsdressing rørt sammen. Gulerødder strimlet med skrælleren og to røde æbler skåret i mundrette skiver. Posen kom ud af køleskabet og andeskiverne blev stegt på panden uden fedt men med noget af væden fra marinaden. I og med at kødet havde marineret så længe, var stegetiden blot et par minutter. Herefter kom andestykkerne op i et fad sammen med gulerødderne og æblerne. Den grønne salat fik sennepsdressingen over sig, og maden kom på bordet. Nemt, lækkert og yderst velduftende.

Prøv selv!

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start