25.6.12

Chicken ramen med frisk chili

Et af mine utallige svage madpunkter gælder Wagamama og deres uhøjtidelige japanske gadekøkken. Hurtigt lavet, hurtigt serveret og hurtigt spist. Gode farver, varme og velsmag. Investerede derfor allerede for flere år siden i Wagamama kogebogen. Det er dog blevet til flere gennembladninger, end udført madlavning, men det fik jeg heldigvis lavet lidt om på i weekenden, da jeg lavede en stor portion chicken ramen med frisk chili.



Vil være den første til at indrømme, at min portion ikke smagte helt lige så godt, som på restauranten. Det var ikke fordi den smagte dårligt - overhovedet ikke - jeg synes bare ikke det lykkedes mig, at få helt så meget smag og varme frem, som jeg ved retten indeholder. Så vær ikke bange for at smage til med masser af lime, salt, peber, kyllingefond og chili!

Ingredienser:
En hel kylling
Fond (eller bouillionterninger)
Bønnespirer
Forårsløg
1 stort løg
1 stort rødløg
3 gulerødder
2 lime
Frisk rød chili
Ramen nudler
Frisk koriander
Salt og peber

Sådan gør du:
Hak et løg, svits det med en smule olie i suppegryden. Smid en hel øko kylling i suppegryden og dæk den med vand. Tilføj en hel gulerod og en håndfuld hel peber. Lad kyllingen koge til kødet er mørt - cirka en time, men det varierer efter størrelse. Husk at skumme urenhederne af suppen, efterhånden som kyllingen koges.



Når kyllingen er kogt, tages den op og suppen sigtes herefter for at fjerne løgstykkerne og den medkogte gulerod og peberkorn. Hæld derefter suppen tilbage i gryden, sæt gang i blusset og tilføj kyllingefond. Enten i flydende form eller som opløste terninger. (Personligt foretrækker jeg den flydende udgave). Her må du iøvrigt gerne flotte dig, med en lidt dyrere og velsmagende fond. Det betaler sig senere. (Jeg valgte vist en, der var lidt for billig. Deraf den ikke så kraftige smag.)

Når kyllingen er blevet kold nok til, at du kan nærme dig den med de bare nævner, skal den plukkes for alt kød. Skær dog først bryststykkerne fri og sæt dem tilside. De skal, nænsomt udskåret, placeres øverst på nudlerne inden servering.



Skyl og skær gulerødder, rødløg og forårsløg i lange stængler, så de passer til at blive spist med spisebinde. Grøntsager i tern fungerer ikke her. Skyl bønnespirerne og pluk korianderen. Skær en lime i både og skær den friske chili i skiver.




Sæt en gryde over med vand og tænd for blusset. Når vandet koger, tilføjes en pakke ramen nudler, som skal koge cirka 5 minutter i vandet. Hvor meget du skal bruge, er helt op til dig. Jeg brugte hele pakken til 2 personer og havde mad til to dage. Disse ramen nudler kan iøvrigt købes hos den thailandske købmand på Istedgade.





Sæt blus under suppen igen og sæt to spiseskåle klar. Tilføj den klare suppe, tilføj grøntsagerne som de er: rå. De bliver en smule blødere i mødet med suppen, men det er meningen at de skal knase og knitre. Tilføj de kogte ramen nudler og læg kyllingebrystet - nu skåret i skiver - øverst. Drys med frisk koriander og massere af chili.

Server straks og husk at slupre højlydt, som en madglad japaner.

Velbekomme!

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start