19.6.12

Bolognese med et tvist

Hvis den er lavet med kærlighed, så bliver jeg aldrig skuffet over at høre, at menuen står på spaghetti bolognese. Heller ikke hvis jeg er inviteret til middag. Når bare det hakkede kød ikke er for fedt, der er nok af det, pastaen ikke er den billigste fra Netto og der er et anstrøg af chili, så går det alt sammen.



Selv laver jeg altid min bolognese meget kødholdig og altid med et smule tørret chili eller chorizopølse. Jeg synes, det giver en mere fyldig smag, som absolut bliver bedre på andendagen. På tredjedagen kan bolognesen sagtens konverteres til en chili con carne. Tilføj blot brune bønner og en masse spidskommen og korriander, samt en stang kanel.

Ingredienser: (Stor portion)
2 kilo hakket oksekød
2 store løg
4 fed hvidløg
4 gulerødder
4 dåse hakkede tomater
2 dåser tomatpuré
1 chorizopølse 
Olivenolie
Salt og peber
Pasta

Sådan gør du:
Varm køkkenets største gryde - jeg bruger suppegryden - og tilføj et stort skvæt olivenolie. Skær chorizoen i små stykker og svits dem i gryden. Lad olien fra pølserne bliver frigivet, så chilismagen bliver fremtrædende. 



Hak gulerødder, løg og hvidløg i stavblenderen og smid det i gryden. Svits dem til de bliver gyldne. Tilføj en tredjedel af kødet og brun det. Tag kødet op, tilføj lidt mere olie og svits det resterende kød i to omgange. På den måde undgår du, at kødet koger, istedet for steger.

Når al kødet er brunet kommes det samlet tilbage i gryden. Tilføj de 4 dåser flåede tomater, de 2 dåser tomatpuré og rør godt rundt. Tilføj en stor portion salt og peber, rør rundt igen og læg låg på. Smag til efter 10 minutter og tilføj salt. peber, mere tomat eller Tabasco efter smag. 



Lad gryden simre i en time eller to - bolognesen vil nu have samlet sig og smage intet mindre end skønt. Den er kødholdig, men har også en god tomatsmag efterfulgt at varmen fra chorizoen og den eventuelt supplerede Tasbasco.

Kog en portion pasta ( gerne De Cecco pasta fra Irma, ikke den røde fra Netto) og server med en gavmild portion friskrevet parmasan på toppen.

Velbekomme!

Etiketter: , ,

2 kommentarer:

Klokken 19. juni 2012 kl. 09.32 , Blogger Riccardo sagde ...

Rigtigt god ide at bruge chorizo pølser! jeg bruger ogsa en smule "pancetta"

og hvis du vil have en endnu bedre pasta, næste gang du laver det, kan du så bruge Øko spaghetti der kommer fra land befriet fra Mafiaen ;-)

http://socialgoodstories.dk/products-page/food/%C3%B8kologiske-anti-mafia-spaghetti-fra-corleone-500gr/

 
Klokken 20. juni 2012 kl. 13.11 , Blogger Miss Child sagde ...

Kære Riccardo!

Glad for at du synes om tilføjelsen!
Jeg er altid på jagt efter den bedste pasta, så jeg kaster mig ud i det. Tak for tippet!

KH Miss Child

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start