26.2.12

Min mors kyllingesuppe

At jeg deler opskriften på min mors kyllingesuppe med jer, er som at dele ud af arvesølvet - men absolut på den gode måde! Denne suppe har tryllebundet mig mange en kold vinteraften da jeg boede hjemme, og jeg lovede mig selv, at når jeg engang havde mit eget køkken, så ville jeg lære at gøre min mor kunsten efter. Det er nu endelig sket. Lavede suppen igår aftes, og denne gang følte jeg, allerede ved første mundfuld, at jeg var tilbage ved mit mors spisebord en mørk og kold februar aften.



Suppen er endnu bedre dagen efter og kan derfor snildt mætte to til tre personer over to dage. Skulle der på tredjedagen være en smule suppe tilbage, kan den snildt bruges som saucen i en hurtigbikset pastaret. Især chili pepper den virkelig op! Anyway - det er dog vigtigst, at nyde den som den fantastiske vintersuppe den er. Et lunt stykke brød sætter prikken over det berømte i og lidt persille på toppen gør godt for øjet.

Ingredienser:
1 hel øko kylling
2 store løg
5 gulerødder
2 fennikel
3 porrer
Et punkt frisk timian
1 stor dåse tomatpure
1 kvart piskefløde




Sådan gør du:  
Tag den største gryde du har i dit køkken (en suppegryde er det optimale) og varm den op. Smid en god sjat olie i bunden, hak to løg groft og smid dem i gryden. Når løgene er gylden, fyldes gryden med vand. I min suppegryde bliver det til cirka 3 liter vand. Herefter åbnes en stor dåse tomatpure og hele indholdet kommer i gryden. Rør godt rundt, så al pureen opløser sig. Nu er det kyllingens tur. Læg den i gryden og sørg for, at den næsten er dækket af vand. Hvis ikke, så hæld lidt mere vand i. Skær toppen af porre og fennikel og smid det i gryden sammen med en hel gulerød og hele bundet af timian. Tilføj en god portion salt og peber og læg låget på. Når suppen koger, skal der skruer ned til simreniveau. Kogetiden afhænger selvfølgelig af dyrets størrelse, men regn med 1 time og 20 minutter, hvis der er tale om en kylling på ca. 2 kilo.

Grøntsagerne snittes fint
Herefter gøres grøntsagerne klar. Skræl gulerødderne og skær dem julienne. (Det vil sige tyndt og aflangt). Rens porrerne og skær dem i skiver. Skyl fennikel og skær dem i tynde skiver. Stil det hele til side.

Når kyllingen er færdigkogt tages den op af gryden og sættes til afkøling, så den senere kan pilles. Sigt hele suppen gennem en sigte - på den måde fjernes de grove løgtern, porretoppene, guleroden og fennikeltoppene. Hæld derefter suppen tilbage i suppegryden og lad det koge op.

Jævning
Når suppen koger, tilføjes en portion meljævning og piskefløden. Jævningen skal sikre, at suppen får en tykkere konsistens og fløden sikrer, at den bliver cremet. Lav meljævningen ved at fylde 1dl. mel i et gl. marmeladeglas sammen med 2 dl. vand. Skru låget på og ryst blandingen godt, så den er helt fri for klumper. Tilføj jævningen i suppen under konstant omrørering. Suppen vil tydeligt tyknes og er nu klar til fløden. Tilføj den kvarte piskefløde og smag til med salt og peber. Herefter smides alle grøntsagerne i suppen.    

Kødet plukkes:
Når kyllingen er afkølet tages skindet af og smides ud. Det kan du roligt gøre i og med, at det er kogt helt fra hinanden og derfor har gjort sin pligt ved at afgive smag til selve suppen. Nu går det hyggelige pillearbejde igang. Personligt elsker jeg at plukke kyllingen for kød og det gælder altid om at få al kødet med. Pluk det med fingerne - det er meget lettere. Selv de store bryststykker skal plukkes i mindre dele, for på den måde er de nemmere at spise i suppen.

Når al kødet er plukket tilføjes det i suppen, hvor grøntsagerne allerede har boblet med et stykke tid. Kyllingekødet skal ikke have nær så længe - det skal blot blive varmt, så lad det simre med i et par minutter og server derefter kyllingesuppen i forvarmede skåle med lunt brød til og lidt drysset persille på toppen.



Velbekomme!

Etiketter: ,

1 kommentarer:

Klokken 25. februar 2013 kl. 13.51 , Blogger Lykke sagde ...

Vi har lavet suppen et par gange og den er et hit :-)

 

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start