25.8.11

Min første pie

Har lige været et smut i London for at spise. Umiddelbart er det engelske køkken ikke det, der får mine indre, smukke madbilleder til at stå i kø, men udvalget og tilgængeligheden af mad er, i min verden, uden sammeligning.

Efter utallige weekendture ved jeg lige præcis, hvor jeg kan få de bedste lynstegte nudler, hvor jeg skal spise min morgenmad bestående af havregrød med bær og hvor den bedste kaffe brygges. For mig er London et tag-selv-bord af af eksotisk mad, som jeg ikke kan finde på samme måde i København. Og ofte til en ganske overkommelig pris.

Engelske klassiskere

Selvom turerne til London har været mange, må jeg med skam indrømme, at retter indtaget i storbyen med engelsk afsender har været minimal. Og det skulle den seneste tur bl.a. være med til at lave om på. Madresearchen inden afgang handlede derfor i høj grad om at finde spisehuse, der kunne fremtrylle pies og tunge cremefyldte desserter.



Både viewlondon.co.uk og Time Out London er gode steder at starte læsearbejdet. Begge var enige om at Battersea PIE station er et af de bedre bud. Jeg er helt enig. Lige ankommet fra lufthavnen var sulten overvældende og bare duften af de varme pies, da jeg trådte ind af døren, var besøget værd.

Gik den klasiske vej og valgte en pie med lam og rosemarin og kartoffelmos. Øllen blev en London Pride. Maden blev indtaget i stilhed,  hvilket i min omgangskreds er det største kompliment til kokken. Uhmm, det var godt! Selvom det butterdejsbagte kød var meget mættende, kunne jeg ikke modstå fristelsen for at vælge en pudding med jam og vaniljecustard. Her var det også første gang jeg satte tænderne i den engelske dessert. Umiddelbart efterlod sandkagen med marmelade og den varme vaniljecreme mig ikke hungrende efter mere, men den satte et fint punktum for et meget engelsk måltid. Turen kom altså perfekt fra start.



Battersea PIE station

Battersea PIE station ligger i kælderniveauet i Covent Garden. gemt inde i et hjørne. Udefra syner det ikke af meget, men måltidet ved de små borde i det flisebeklædte rum er ganske hyggeligt og meget ligetil. Så gør dig selv den tjeneste og snup en pie der næste gang du kommer forbi.

PS: Kartoffelmosen var spot on!

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start